S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

KONTAKTY

CZKOLA.cz
J.Opletala 931/2
Č.Budějovice 37005
tel: 777190699 , 775096538
info(a)czkola.cz

ZBOŽÍ V AKCI

VÝPRODEJ

Naše cena 99 Kč
Skladem
Naše cena 4 999 Kč
Skladem
Naše cena 1 099 Kč
Skladem

ANKETA

Jak jste se o nás dozvěděli ?

osobní návštěva 51% od známého 19% přes internet 29% nevím 2%

ZÁKAZNICKÁ PODPORA

Jak správně hustit podle kategorie kola

Obecně platí, že by se měl cyklista řídit informacemi, které udává výrobce na daném plášti. Kromě uváděného rozsahu tlaků, např. 2,5 až 4,5 baru, je zde uveden i směr rotace pláště. Velice důležitá je maximální hodnota, kterou výrobce uvádí. Přes ni by se plášť neměl foukat, může totiž dojít k jeho poškození.

Majitelé lehkých ráfků, ať už jde o hliník nebo karbon, by pak měli kontrolovat i maximální tlaky uváděné výrobci těchto komponentů. Často je totiž maximum u těchto speciálek někde v rozmezí 3,5 až 4 bary. V případě většího tlaku může dojít k roztržení stěny ráfku a tím k jeho totální destrukci.


1.Trekingová (crossová) kola

Foukání u této základní cykloturistické kategorie je nejjednodušší. Zde se může jezdec výhradně řídit údaji uvedenými výrobci. Foukání se pohybuje někde okolo 3,5 - 5 barů. S těmito koly se nejezdí v žádném těžkém terénu, takže pro šotolinové nebo polní cesty je tento tlak dostačující, kolo je ovladatelné a dobře jede.

2.Horská kola

Tato kapitola je nejobsáhlejší. Je zde mnoho variant a to už je dáno samotným systémem – plášť s duší, plášť bez duše s „mlékem“, galuska... Tlaky jsou tedy závislé na zvoleném systému a zároveň na druhu terénu, kde se bude jezdec pohybovat. A také na tom, zda se jedná o závodníka, hobbíka s občasnými závodními ambicemi či nadšeného bikera, nebo prostě jen příležitostného jezdce.

Na asfaltu, tvrdém šotolinovém podkladu (zde se pohybuje nejvíce i velká většina majitelů mtb kol) se fouká na maximální možné hranici dané výrobcem, aby pláště kladly co možná nejmenší odpor. Do ryzího terénu se naopak fouká mnohem, mnohem méně, někde kolem hranice 2,6 – 2,8 baru (platí pro jezdce okolo 80 kg).

Čím víc totiž plášť foukáme, tím víc ztrácí své vlastnosti. V terénu pak špatně drží, nevede a netlumí. Kolo není stoprocentně pod kontrolou. A ani defektu se jezdec neubrání a to klidně může hustit na 4,5 baru! Pokud se biker vydá do terénu za mokra a na bláto, tak fouká ještě mnohem méně.

Systém s duší nepustí jezdce na nižší hodnotu než nějaké 2,2 bary, tady už hrozí velké riziko kvůli „cvaknutí“ duše.

Systém bez duše s „mlékem“ (v ráfku je speciální těsnící páska, ventilek a v plášti nalité těsnící mléko) umožní jít někam na hranici 2 bary. Není duše, tudíž nejde „cvaknout“, ale s tlakem nelze jít níže, protože zase hrozí „žvýknutí“ pláště a následná ztráta tlaku. Systém galusky pak umožní dostat se až na hranici 1 baru.

K čemu jsou dobré tak nízké tlaky? V blátivém, mokrém terénu potřebuje jezdec výrazně lepší přilnavost plášťů a té dosáhne zejména snižováním tlaku. Plášť pak mnohem lépe tlumí, kolo se lépe dostává přes překážky (kameny, kořeny...). Tvrdý plášť odskakuje a jezdec není schopen kolo dobře řídit.

Většina bikerů má tendenci pláště přefukovat, ale to je vážně omyl. Vyzkoušejte a uvidíte, jaký je to rozdíl.

Zdroj: http://cestovani.idnes.cz/jak-spravne-nahustit-kolo-094-/na-kolo.aspx?c=A140727_213707_na-kolo_ptp

 

Y2M0OGE3